مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

نود و هشت

برای رفتن به پیش دوستم با برادرم همسفر می شوم.پرشیای سفید رنگ سر حالی دارد و در ماشین تنها من و او.در میانه راه دیدم که مامور انتظامی با لحن بدی و با اشاره ندا می دهد که بزن کنار.می زنیم کنار.خودمان را وارسی می کنیم که چه چیز مشکوکی هست؟چیزی نمی یابیم.به صندلی عقب نگاهی می اندازیم،نکند - زبانم لال ! - بانویی لمیده؟ خبری نیست.


پیاده می شویم.پیش مامور بد عنق می رویم،می گوید که شیشه عقب دودی ست و پنجاه هزار تومان جریمه.می گوییم که ماشین را مدت هاست داریم و از زمان خرید شیشه ای دودی داشته تا به حال سابقه نداشته که گرفتارمان کند.می گوید که فصل جدیدی رسیده و طرح تازه ای تصویب شده تا با بد حجابان و ... و حتی ماشین های شیشه دودی هم برخورد شود.مقداری گردن کج می کنیم و مظلومانه نگاهش می کنیم،این بار را کوتاه می آید،ولی می گوید که دفعه بعد پنجاه تومان را می گذارد ور دلمان.می رویم و فحشش می دهیم... آن هم پشت فرمان.


...


سال هاست با بالاتر و یا پایین تر رفتن هوا از حد میانگین،طرح های انتظامی و ارشادی یکی پس از دیگری مثل قارچ سبز می شوند.در زمستان بیم این دارند که چکمه ها بالا نیایند و در تابستان ترس آن هست که پاچه های کوتاه فیل را یاد هندوستان نیندازد.دورتر بین هاشان بر روی عناصری غربی - نظیر شیشه دودی ماشین ها که خیلی حطرناک است و در جای خود پایه اسلام سست کن - هم حساسیت نشان می دهند.


اهل ِ ســِــن در خاطر دارند که اواسط دهه شـــَــست،آستین های کوتاه مردان هم پایه سست کن،بود و مستوجب رنگ شدن.نوار شجریان گناه کبیره و یک نگاه چپ تیری زهر آگین از جانب شیطان.چند سال ِ بعد فیلم خوب - در کنار فیلم های وطنی - جنگ های عهد بوق ژاپـــــون باستان.ویدئو لای پتو پلنگی ملت می گذاشتند تا فیلمی در پیت ببینند و تیپ سوسولی بانوان،گونی های رنگی با اِپـــُــل های غول پیکر عرض شانه یک متر کن !.سلسله جنگ های کوچکی ست که سه دهه ست در جریان است و مدام شـــُــل کن - سفت کن می شود.زمانی فضا کمی باز تر می شود و زمانی دیگر مامور به جان مردم.



البته می دانم نگاه تقلیل گرا و ساده انگار است؛ولی لب لباب مطلب درد و دلی ست از ایت ا...،حجه السلام و حاج آقا:


"ما دلمان برای دوره ای که زن ها روبنده می گذاشتند و درد اندرونی داشتند،برای زمانی که پای منبر ملت کرور کرور می نشستندو سراپا گوش بودند،برای زمانی که حق ســـُــیـــود پابرجا بود،جوانان ریش گذار حرف گوش کن و... تنگ شده است،دلمان برای طبقه و جایگاه و منزلت سابق تنگ شده است و می خواهیم فیلم را عقب بزنیم،یا با زبان خوش یا با پتک،حرفی بود؟"


چون نیک بنگری بنز های سی کلاس سبز،محتسب های پست مدرن خودمان هستند.


نظرات 7 + ارسال نظر
الهه پنج‌شنبه 4 خرداد 1391 ساعت 00:09

به هر حال اوضاع اقتصادی بدتر میشه، اینه که حجاب و اسلام یهو مهم میشه!!! خیلی مهم....!!

مهدی پژوم پنج‌شنبه 4 خرداد 1391 ساعت 11:18

سلام نازنین...
به نظر می‌آید این نوع برخوردها تفاوت دارد با برخوردهای دهه شصت. اگر جوانان دهه شصت را ایدئولوژی و مقدسات پاگیر می کرد و آن‌‌ها که رنگ بر دست و شیشه بر صورت جوانان می‌کشیدند نیت مجاهده فی سبیل الله در دل داشت‌اند امروز تنها ماموران مزد بگیر حکومت برای اقناع آن دسته محدود که سوار بر اعتقاد به جامانده‌شان حکم‌می‌ رانند دست به این قبیل کارها می‌زن‌اند.

پیشی پنج‌شنبه 4 خرداد 1391 ساعت 23:22 http://pishinebesht.blogsky.com

میدان ونک امروز عصر جه دل و قلوه ای می دادند این برادران و خواهران گشت و ارشاد ... دست کم صبر نمی کنند بروند اندرونی بعد «آن کار دیگر» را شروع کنند! :دی

مهربان شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 22:27 http://mehrabanam.blosky.com

حاج آقاهایی هم هستند در آینده که از مصائب ما می گویند... مثلا می گویند که در زمانه ای نه چندان قدیم پلیس ها جلوی ماشین ها را الکی می گرفتند و تا اصرار و خواهش نمی کردند ولشان نمی کردند....
از رن ها و لباس پوشیدن هایشان چه بگوییم که دلتان کباب می شود....

محمدی یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 10:39 http://ghalameh.blogfa.com

قضیه گیر دادن پلیس و گشت ارشاد و محتسبان و ... ارتباط وثیقی دارد با سامانه های هواشناسی ! . گاهی هوای سیاست پس است و برای انحراف افکار عمومی چه چیزی بهتر از پاچه خانمها !
زمانی هم متولیان متشرع احساس می کنند جامعه را گند فساد در برگرفته از باب تکلیف دینی و شرعی ، با برخورد با خانمهای بد حجاب ، یک حالی به مومنان می دهند !

yeki دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 15:18

akh akh daghe delamo taze kardi pedar!
bad dardie k tu har ghadam. negarane havar shodane mamurane vazife shenas ru saret bashi...

نگارنده سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 16:28 http://30youngwoman.blogsky.com/

بابا دو و نیم میلیون شغل پس چه جوری باید برای پسرها و دخترهای مردم ایجاد بشه؟ نکته مهمش هم اینه که خودشون وقتی باهاشون حرف می زنی فکر می کنند این برخوردهای ددمنشی ... منجر به ارشاد می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد