مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

154:وقاحتی که تمامی ندارد

برادرم از دیده ها و ثبت کرده های دوستش می گوید،فرتور هایی از فاجعه ای که می توانست اتفاق بیفتد اگر قدری این طرف ها بود :سروان،سیستان.می گوید منطقه ای که در آن زمین چنین لرزیده آن چنان کم جمعیت و فقیر هستند که خیل عظیم جمعیت در چادر ها زندگی می کنند.زلزله اگر بیاید بر سر چادر و یا کپــــــــَــر چه می آید؟احتمالا ً دیرک اش را می لرزاند و لــَختی مردم را شوکه.خانه های قدیمی را مخروبه،مردمانی را آواره.


با خود می گویم که احوالات زلزله را از سیمای وطنی پی جویی کنم.شبکه ها را بالا و پایین می کنم.مجری ای نشسته است و مشخصات سروان و سیستان را می گوید.تعدادی از شبکه ها هم به زیر نویس زدن اکتفا نمودند.نه کسی سراغی از شاهدان عینی می گیرد و نه کسی تصویری از آنچه گذشته به اشتراک می گذارد،مبادا مردم بدانند واقعا ً چه گذشته.

قدری می گذرد،چند ساعتی.مجددا ً سرکی می کشم،ارتباطی اگر هست تلفنی ست با مسئولان منطقه،بازهم خبری از خانه های مخروبه ومردم نیست.شبکه های خارجه هم ترجیح می دهند بیشتر بر روی بمب گذاری بوستون مانور کنند تا آنچه در ایران گذشته،بخشی از آن شاید بدین سبب که در ایران خبرنگاری ندارند.


روز بعدش کنجکاو می شوم تا ببینم که تا چه حد پوشش می دهند حادثه را.پای تی وی نشسته ام که می بینم و می شنوم که از مسئولان و کارشناسان مربوطه تقدیر می شود که گل کاشته اند و این پیروزی آن هاست که چنین واقعه ای تلفاتی کم داشته ست !


...


اینکه زلزله ای با این شدت در منطقه ای کم جمعیت حادث شده شاید از نیک روزی های این کشور بود که اگر در مناطق پر ازدحام رخ می نمود چه فاجعه ای می شد.اما کم تلفات بودن را مصادره به مطلوب کردن و آن دیار محروم را کمتر به تصویر کشیدن را تنها با یک واژه می توانم توصیف کنم: وقاحت.


براستی با کدام منطقی می توان وقوع زلزله در مناطق نیمه بیابانی و به دنبالش کم تلفات بودنش را نشانه ای کارآمدی مدیران جمهوری اسلامی دانست؟با این حساب اگر زلزله ای شدید در صحرای کالاهاری و یا بیابان های شیلی اتفاق افتد و تلفاتی ندهد،دال بر تخصص و مسئولیت پذیری مدیران کشور های شمال آفریقا و آمریکای جنوبی ست؟!

نظرات 10 + ارسال نظر
الهه دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 ساعت 22:48

کلن هر اتفاقی بیافته -خوب یا بد- نتیجش واسه اینا تقدیر کردن از خودشون واسه عالی بودن شرایطه
عادت نکردی هنوز؟!!!

یک لیلی سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 08:29 http://yareaftab.blogsky.com

سلام محمدرضا خان
سلام الهه جان

محمدرضا خان این پستت را باید با طلا نوشت و مسوولان را وادار کرد بخوانند و از رویش صد بار بنویسند!
الهه جان تا می آییم به قبلی عادت کنیم وقاحتی جدید رخ نمایان می کند. چطور عادت کنیم عزیز؟

شلم شوربا سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 10:08 http://nimarasi.blogfa.com

با مدیرای ما کار نداشته باش اونا همیشه کارامد هستند . در ضمن دیروز یکی از همین مدیران کارامد در مورد زلزله که صحبت شد گفت مردم شهر بم به خدا با اسلحه تیر هوایی شلیک کردند و برای همین زلزله بهشون نازل شد منم حرفهای بدی بهش زدم

محمدی سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 10:09 http://ham-bahar.blogfa.com

مشکل اصلی اینه که اینها درک و دریافت مردم را خیلی خفیف ارزیابی کرده اند . می گویند زلزله 7 ریشتری هیچ تلفات جانی نداشت اما توضیح نمی دهند زلزله کجا بود و در چه منطقه ای به وقوع پیوست حتی فکرش را هم نمی کنند مردم خود پیگیری می کنند و می فهمند چون احساسشان بر این است که مردم نمی فهمند ...

الهه سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 13:35

سلام یارآفتاب جان
والا من یکی که خسته ام.. دیگه چیزی متعجبم نمیکنه.. دست خودم نیست..

فرزانه سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 15:03 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
تشت رسوایی چنان صدا کرده که حرفهای این مدیران و این تلویزیون را بچه های دبستانی هم باور نمی کنند. حالا معلوم نیست یک موقع هایی شاید هم راست بگویند . اما اعتمادی در بین مردم و رسانه های داخلی وجود ندارد .
اعتماد چیزی است که ذره ذره انباشته می شود و با یک غلط از بین می رود غلطهای آقایان که جای خود دارد

سیدعباس سیدمحمدی سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1392 ساعت 15:50 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
به هر حال خوشحالم تلفات جانی نبوده یا اگر بوده خیلی کم بوده.

ستاریان چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 ساعت 22:10 http://mostafasatarean.blogsky.com/

سلام
بیشتر از هر دردی و بیشتر از خرابی هر زلزله ای باید تاسف این را خورد که بر ما دروغ نازل شده و این مصیبت به نظر من از هر مصیبتی بالاتره

ممنونم از لطف و محبت شما و واقعا شرمنده شدم!

الهیار صالح پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1392 ساعت 15:10 http://alahyarsaleh1354.blogfa.com

سلام همدرد آی ادمهای بوستون بخون تا بجواب معمایت برسی مرسی

رها شنبه 7 اردیبهشت 1392 ساعت 19:48 http://freevaar.blogspot.com

دلیلی که به زلزه کمتر پرداختند این بود که خب خسارت جانی انچنانی نداشت. ای کاش میذاشتند فقط به حساب کارامدی نسئولین! گذاشتند به حساب دعاهای و مومن بودن مردم ئ از این چرندیات. علت کم خسارت بودنش در ایران هم عمق زیاد زلزله بود که حتی اگر در جای پرجمعیت اتفاق میتاد شاید خساراتش به اندازه زلزله های دیگر نبود. و کلا باز دربراه این زلزل و زلزله بوشهر یه کاری کردند ، واسه ورزقان رو که اصلا نشون نداده بودند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد