مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

176:جنون سرباز خواهی

از ابداعات ایرانی که در زمان مسافرت های عریض و طویل کودکی برایم جالب توجه بود،تابلو هایی بود نظیر :"ایست،دو بچه کافیست" و یا " فرزند کمتر،زندگی بهتر" و... آن هم درست در کنار تابلو های راهنمایی و رانندگی.اگر تابلو های نوع دوم برای هدایت و ارشاد رانندگان خودرو کاربست داشت،تابلو های نوع نخست مستقیم ارکان خانواده را نشانه گرفته بود.محتوای نوع نخست را شاید این گونه نیز بتوان تاویل کرد: 

 

"انسان گرچه در جرگه پستانداران قرار می گیرد،لیکن در مواردی از ایشان ممتاز است،مثال اگر خرس و پلنگ و آهو هر سال  یا دو سال،یکی یا چند پس می اندازند،پس از به پایان رسیدن موعد معهود با تیپا فرزندانشان را می رانند تا زندگی خود را بکنند و فوقع ما وقع،مورد انسان قدری متفاوت است؛فرزندانشان حداقل دو دهه بیخ ریش والدین هستند و خواسته هایی متفاوت نیز دارند و رُس پدر و مادر را می کشند،تا جلوتر از نوک دماغ را هم می توان دید." 

 

تاثیر گذاری این تابلو ها و تبلیغاتی از این دست را می توان دید،با شیوع تبلیغاتی از این دست و آموزش های فراوان - و البته وفور ادوات جلوگیری از بارداری که چند سال پیش از سطح کشور جمع آوری شده بودند - نرخ رشد جمعیت به کمتر از نصف کاهش یافت،از موفق ترین برنامه های کنترل جمعیت. 

 

اکنون ظاهرا ً دوباره میل سربازخواهی با شدت و حدت بازگشته است،لیکن مبلغین از در نظر گرفتن مقتضیات زمان غافلند.اگر در دهه شصت فرزندآوری و گسیل گسترده به کوچه و خیابان برای رشد و تربیت کافی به نظر می رسید،اکنون نه دیگر میلی برای این کار هست و نه اساسا ً امکان پذیر است.این چنین است  وقتی که در سیمای وطنی، حاج آقایی با خیال راحت - یحتمل زیر باد کولر - نشسته و می گوید زنان می توانند و باید پنج فرزند (به نیت پنج تن)،هشت فرزند (به نیت امام هشتم شیعیان)،دوازده فرزند (به نیت دوازده امام شیعه) و یا چهارده فرزند (به نیت چهارده معصوم ) بیاورند و ما کمتر از پنج فرزند را قبول نداریم،آب در هاون می کوبد. 

 

ظاهرا ً پیش نیاز هایی نظیر مسکن،شغل مناسب،امکانات رفاهی و آموزشی لازم  و ثبات سیاسی و البته اقتصادی را چندان جدی نمی گیرند.

نظرات 8 + ارسال نظر
نیره دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 15:15

وقتی هیچ امکانی فراهم نیست معلومه که هیچ کس به این حرفها توجهی نمیکنه.

ایمان دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 17:10

صدا و سیمای وطنی نبود، مقر شبکه مورد نظر، تو خاک امریکای جهانخواره. به هر روی مردم سرشون بهم. و. بدبختیاشون مشغول باشه و البته با همدیگه دست و پنجه نرم کنند تا با عامل حکومتی هدایتشون به بدبختی، بهتره.

رها دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 20:49 http://freevar1.persianblog.ir

موافقم.
البته حتی اون کنترل جمعیت هم کمی بی حسال بود حالا هم این تشویق بی حساب
در واقع تشویق به فرزند اوری درسته چون جمعیت ایران بخاطر همون کنترل فراوان که بعضیا منجر به تک فرزندی و یا بی فرزندی شد، اینده ای رو در پیش داره که جعیت کشور جمعیت پیر خواهد بود و مشکلات خودش رو خواهد داشت. در واقع باید شعار دو فرزند کافیست ادامه داشته باشه اما تشویق بشه که حتما دو فرزند اورده بشه. تک فرزندی یا بی فرزندی خوب نیست.

الهه چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 00:19

دوباره رو آوردن به نوشتنتو دوس دارم.. منو می بره به یه خاطراتی

یک لیلی پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 08:20 http://yareaftab.blogsky.com

سیر قهقرایی ...

وفیق پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 12:30 http://hayel.blogfa.com

ظاهرا این حاج آقا ملتفت نیست که اول باید اون نصفه دین را کامل کرد ، بعد ماشین تولید مثل را روشن !!!!

رضوان جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 10:09 http://zs5664.blogsky.com/

آره به خیال خام خودشون فک کردن مردم هم به توصیه هاشون عمل میکنن!!! بااینهمه فشاری که داره به ملت میاد
پاراگراف چهارم خیلی قشنگ بود

فرزانه یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 10:09 http://www.fparsay.blogsky.com

بالاخره این یکیو نمی خواهند از چین وارد کنند همکاری کنید ملت !
کیفیت هم نبود نبود
بچسبید به تعداد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد