مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

179: دیگر گونگی باور ها

در پیکر بندی باور ها، خاصه آن ها که تایید و یا عدم تایید خود را از تجربه مستقیم در زندگی روزمره می گیرند، همواره باید مراقب بود که آدمی دوستان و نزدیکان خویشتن را به مثابه جامعه یِ آماری در نظر نگیرد، چرا که در قاطبه موارد خطر سوگیری و شناخت نادرست از وضعیت موجود فرد را تهدید می کند. به همین جهت در بیشتر موارد، چه کسانی که در جبهه روزه داری، رنج دو سوم روز تشنگی و گرسنگی را بر خویشتن هموار می کنند و چه افرادی که چنین سنتی را تلاشی عبث می دانند، در شناخت آنچه که در جریان است به بیراهه رفته و می روند، دسته نخست به دور و بر خود که می نگرند جز روزه دار نمی بینند و دسته دوم عکس آن، هر چند که عکس روزه داری، روزه خواری نمی شود - واژه جعل شده یِ مورد علاقه مومنین.


اما حتی با عطف توجه به این مهم، در ظاهر دیگر چونان گذشته روزه داران دست بالا را ندارند و کفه دیگر چونان سابق به نفعشان سنگین نیست. در میان غبار های فراموشی، دست کم آنچه که از دوران کوکی ام در ذهن دارم، روزه نبودن در ایام ماه رمضان آن چنان خبط سنگینی به شمار می رفت که چنانچه کسی هم پا در این ورطه نمی گذاست، ترجیح می داد که دور اندیشی پیشه کند و نیوشیدن و نوش کردن را به پستو واگذار کند، بار نگاه های غضب آلود سنگین بود و کمتر کسی رنج مقابله به خویشتن می داد، برای رویارویی ساده تر دست کم دو دهه زمان نیاز بود.در دمای سی تا چهل درجه ای شهر های صحرایی، کمتر چیزی که خودنمایی می کند جماعت روزه دار است. خیلی که دور اندیشی کنند مسیر را به کوچه پس کوچه ای کج می کنند و یک ضرب شیشه آب معدنی را بالا می روند، دیگر کمتر نگاه های سنگین به توی چشم می زنند. 


در چنین شرایطی و درست زمانی که جامعه آستانه صبر خود را کم کم بالاتر می برد، دیدن برخی خبر ها بیشتر نظر آدمی را جلب می کند:

حکم شلاق در ملاء عام برای پنج نفر از محکومین به ارتکاب فعل حرام روزه خواری در چهار نقطه از شهر کرمانشاه اجرا شد.
 

به گزارش ایلنا، معاون دادستان و سرپرست اجرای احکام دادگستری استان کرمانشاه با اعلام این خبر، اظهار داشت: این پنج نفر که در ملاءعام اقدام به روزه خواری کرده بودند، حکم شلاق در مورد آنها و در چهار نقطه از شهر کرمانشاه اجرا شد.


و در خبر دیگری می خوانیم:


فرمانده انتظامی فارس از اجرای حکم شلاق 4 سارق و روزه خوار در شهرستان شیراز خبر داد.
 
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار  ˈاحمد علی گودرزیˈ گفت: دو نفر از این افراد به نام های ( ع-ع) و ( ه - د) با تشکیل یک باند اقدام به سرقت از منازل در شیراز کرده بودند که این دو سارق با حکم دادگاه جزایی به 74 ضربه شلاق ، 3 سال حبس و 2 سال تبعید محکوم شدند و حکم شلاق آنها در ملاء عام به اجراء در آمد.
 
وی ادامه داد: دو نفر دیگر به نامهای (ص- ر) و( م-م) به اتهام تظاهر به روزه خواری به 80 ضربه شلاق محکوم شده بودند که حکم این دو نفر نیز به اجراء در آمد.



نکته ای که جالب توجه است، کنار هم قرار گرفتن "سارق" و "روزه خوار" در کنار یکدیگر است، به زبانی دیگر عزیزان سارق و روزه خوار را یک کاسه می کنند، در حالی که حتی اجماعی بر سر اینکه آیا روزه خواری جرم است یا نه، وجود ندارد. [کلیک] و [کلیک]


در اجرای مربوط به آنچه که روزه خواری نامیده می شود، شاید بهتر بود تامل بیشتری می شد. درست به همان سان که دستور زبان را از خود زبان استخراج می کنند، شاید بهتر باشد در کشوری که مدعی ست نود و نه درصد جمعیت آن مسلمان است، به آوای مردم گوش سپرده شود. درست در زمانی که مردم می روند نسبت به یکدیگر روا دار تر شوند، کاسه داغ تر از آش نشدن می تواند به نفع تمامی طرفین شود: هم موجب تسهیل تفاهم مسلمان ارتدوکس، لایت و غیر مسلمان با یکدیگر می شود و هم موجب وهن نظام نمی شود.


درست در زمانه ای که اندیشه رایج این است که چیزی به نام باور های فرا زمان و فرا مکان وجود ندارد، بهتر است آدمی در برخورد با ارزش های متکثر روادار تر باشد.