مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

مترجــم دردها

هر آنچه سخت و استوار است،دود می شود و به هوا می رود

صد و یازده

زمان:سال گذشته،اواسط مرداد ماه


از بیرون خانه صدایی بلند می آید.داد و قالی به راه افتاده.از پنجره به بیرون نگاه می کنم می بینم جوانی نشسته بر روی زمین و داد و هوار می کند و می گوید:" میثم دیدم مواد رو دستت گرفتی و از دیوار بالا رفتی،بیا بدش به من قول میدم کاریت نداشته باشم".شک می کنم،در ساختمان ما که میثمی وجود ندارد.حیات را چک می کنم و پارکینگ را، خبری نیست که نیست.همساده ندا می دهد که طرف قاطی دارد و ید طولایی در توهم زدن ،به خانه می روم.چند ساعتی داد و قال ادامه دارد...


...


زمان کودکی و در دبستان،یک همکلاسی ِ بیش-فعال داشتم با نام «مهدی».برای ذله کردن شهری کفایت می کرد و دلش به برادر بزرگترش قرص بود به نام «علی».توطئه های ِ بچه های کلاس برای تنبیه «مهدی» بی فرجام می ماند،زیرا که برادری بزرگ تر وجود داشت که بعد ها صفت «پلنگ» هم در ادامه اسمش گذاشتند،زیرا که قد و هیکلی بسیار تنومند داشت و معلول ِ همین قد و قامت هم معمولا ً با کسی جر و بحث پیدا نمی کرد،حساب کار را همه در دست داشتند.


به هر حال با بالاتر رفتن سن رابطه من با دوستانم کمرنگ و در نهایت کات شد،حرف مشترکی نداشتیم و صرف خاطرات مشترک برای دوستی کافی نبود.فقط دورادور می شنیدم مهدی تحت تاثیر علی سیگاری شده است،هر چند که برادر بزرگ تر شتابی بیشتر از این حرف ها داشت.کم کم شنیدم که برادرش دل در گرو مواد مخدر مختلف دارد و احوالات به جایی رسیده که خانواده عاصی شدند و کار بالا گرفته و مادرش بارها گریه کرده و دعا برای مرگ برایش داشته و...


...


سال گذشته هم «علی» بود که توهم زده بود.ظاهرا ً بر اثر مصرف مواد ساختار مغزی اش دچار دگرگونی های ِ غیر قابل بازگشت شده بود.یک بار دیدم که در خیابان با کسی یقه به یقه شده بود و فحش می داد،با یک تفاوت با دیگر  درگیری ها:اصلا ً طرف دعوایی وجود نداشت.


ذهنش به جای داده پردازی،داده سازی می کرد.با کسی که وجود نداشت،دعوا می کرد،دست به یقه می شد و فحش می داد.ساز و کاز ذهنی اش آن چنان بر هم خورده بود که در عمل جریان عینی زندگی را جعل می کرد.آدم می ساخت،آن را از دیوارها بالا می برد،با او حرف می زد و با او دعوا می کرد،می بخشیدش و فحشش می داد.یک بار چند ماه پیش غروب هنگام دیدم که بر روی جدولی نشسته و در حال درد و دل است،می توان حدس زد که زمان خشم،غم،تنهایی و... سختی های کمتری نسبت به دیگران داشت،او به دنبال غم خوار و یا هم دل و... نمی گشت،تنها نبود چنین چیزی کافی بود تا ذهن اش به کار بیفتد و خلق کند




در هر صورت گویا بدن تنومندش هم در برابر قدرت افیون نتوانست دوام بیاورد.چند ماه پیش که دیده بودمش که شخص  خیالی در حال گپ و گفت است،ولی معلوم بود که حال فیزیکی اش هم تعریفی ندارد،بدن تنومندش لاغر شده بود و قد بلندش کمی خمیده،کفش ها را بر روی زمین می کشید و رنگش پریده بود.شنیده بودم که قلب و ریه و کلیه و کبد و ... هم وضعشان خراب است.دلم برایش می سوخت،همان زمان ها به این فکر می کردم برای چنین کسی که حتی خانواده مانده در برابرش چه کند،"مرگ" شاید نعمتی گران بها باشد که باز به خودم نهیب زده بودم تو مگر در کجا ایستاده ای که چنین تصمیماتی برای دیگران می گیری و باز همان سوال کهنه:" آیا مجازیم برای مرگ دیگران تصمیم بگیریم؟".سوالاتی که ذهن را براستی آزار می دهد.احساسات جای خود.در چنین وضعیتی اوضاع و احوال بدنی خراب تر می شد و با سرعت بیشتری سقوط می کرد.


...



امروز صبح اما،دعای ِ مادرش بود که اجابت می شد؟دیگر کلیه و کبد و قلب و ریه ســـر ِ همراهی نداشتند.

خواب ِ دیشب اش به درازا کشید.

نظرات 6 + ارسال نظر
پیانیست چهارشنبه 21 تیر 1391 ساعت 15:35

سلام. با اجازه لینک این نوشته رو دادم به مازندنومه.

سلام

خواهش می کنم.امید که ارزش خواندن داشته باشد

مهرگان چهارشنبه 21 تیر 1391 ساعت 18:28 http://mehraeen.blogsky.com

جالبه اینکه گفتید روابط با برو بچز دوران مدرسه کات !برای من هاتفاق افتاده واقعا هیچ حرف مشترکی نداریم!
اما حکایت پر آب چشمیست این اعتیاد هم!

اینکه آرزوی مرگ میکنند برای کسی البته آنها در جایگاه تصمیم گیری نمیگذارد. گاهی فکر میکنیم نفس نکشیدن یکی ممکن است برای همه بهتر باشد حتا برای فرد مورد نظر... و چه دانم های بسیار که در این رابطه وجود داره و مخ آدم رو واقعا به کار میگیره.

در اساس تا آنجا که من اطلاع دارم،داشتن دوستی های نزدیک تا حد بسیار زیادی مرهون نزدیک بودن فضاهای ذهنی نزدیک است.خب وقتی هم چنین چیزی غایب باشد،تکلیف دوستی هم مشخص می شود

به هر حال دامنه دار شدن تفکراتی از این دست می تواند در جامعه به عنوان یک تفکر و یا ایستار جدی مطرح باشد،آن وقت ممکن است کسی به زیستن علاقه مند باشد و در عین حال با توجه به عرف جامعه خود را هم سربار احساس کند،خب چنین چیزی اصلا خوش آیند نیست و باید تا حدی دورنگری داشت.

اما حکایت پر غمی ست اعتیاد.هر چند - گرچه آهسته - نوع نگاه به اعتیاد و معتادین در حال بهتر شدن است

الهه چهارشنبه 21 تیر 1391 ساعت 23:38

انقد بدم میاد میگن مرد، راحت شد! کی با مردن خودش راحت می شه آخه؟!! مرد، بقیه راحت شدن، واقعی تره! خدایش بیامرزد

در این مورد خاص که ظاهرا باقی راحت شدن.ولی اینکه آدمی سر بار اجتماع باشد حس خیلی بدی داره.خیلی.مخصوصا اینکه جامعه برای پذیرش چنین فردی پذیرش نداشته باشه

نرگول پنج‌شنبه 22 تیر 1391 ساعت 01:38 http://dandelion-unaware.blogsky.com/

کاش به جای دعای مرگ کمکش می کردن...

تردید نکن که کمکش کردند.در واقع بین الزامی وجود ندراد که کمک کردن به بهبود شرایط کمک کند.

اعتیاد سخت ار از چیزی درمان می شود که در غالب موارد تصور می شود.سرکی کشیدن در میان کتاب های آسیب شناسی اعتیاد و تجربه ی ِ افراد معتاد نشان می دهد قضیه پیچیده تر از این حرف هاست.

در واقع از آن جا که اعتیاد قابلیت های ذهنی فرد را دستخوش تحول می کند - که البته این تحول شدت و حدت اش متفاوت است - نمی توان با "درون کاوی" و "هم دلی" و تعمیم ذهن خود بگوییم که در صورت کمک کردن فرد بهبود پیدا می کند.


در واقع امر،اعتیاد می تواند گاهی جاده ای یک طرفه باشد و چنان مغز و بدن فرد را متلاشی کند که بازگشتی از آن نباشد.در این مورد خاص هم علی رغم چند بار ترک کردن،گویا تلاش ها بی فرجام بوده و نتیجه ای در بر نداشته ست

مهدی پژوم پنج‌شنبه 22 تیر 1391 ساعت 18:01

سلام...
گلایه مندم و نوشتن ام نمی آید...

سلام رفیقم

از من گلایه داری؟

ر- پ شنبه 24 تیر 1391 ساعت 11:09

عجبا که نوشته ها را پاسخی می آید !

با تاسف فراوان به حال خودش و خانواده اش و جامعه اش، خدا را شکر و کاش زودتر خوابش به درازا می کشید. این یکی بدون این که در توهمات خود بی گناهی را به کشتن دهد غزل خداحافظی را خواند. مراقب باقی باید بود.

سلام

ای وای روم سیاه !

...

والا چه عرض کنم،در برابر این بیماری - اعتیاد را می گویم - به شخصه نمی دانم چه کار می توان کرد.در پاره ای موارد جاده ای یک طرفه ست که فقط می رود و بازگشتی در کار نیست.در مورد مرحوم هم به نظر می رسد خانواده اش راحت تر شدند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد